Toen ik gedwongen door de arbeidsmarkt, en niet inpasbaar ‘meer’ in elk loonslaaf vakje ZZP’er werd was deze naamvorm nog niet eens in zwang, het was nog geen begrip. Gedurende deze reis ondervindt je alle normen en waarden van het ondernemerschap die je niet leert ondanks alle bijscholingscursussen van de Kamer van Koophandel. Slechte betalers, rechtstreekse faillissementen en een faillissement ergens in de keten die jou ook treffen met achterstallige betalingen. Het gebeurd ook bij bedrijven waar je het niet verwacht.
En dan zijn er natuurlijk de grote internationale ondernemingen die afwijkende betalingsvoorwaarden hanteren die afwijken van de nationale en Europese wetgeving. 30 dagen betaling wordt dan al snel 60, 90 dagen of langer. Zou je alles dat later betaald als 30 dagen uit je klantenbestand gaan schrappen dan zit al snel totaal werkeloos op de bank, in mijn geval de transportsector.
Door de jaren heen leidde dit alles tot de aanschaf van een nieuw bedrijfsmiddel, een nieuwe bus tot de veroordeling van een financial lease auto om mijn wek te kunnen doen. Twee eerdere tweede hands wagens bleken minder betrouwbaar wat extra kosten opleverde, … achteraf. Gedurende de ZZP carrière was ik twee maal met de btw betaling getuige van de laatste waarschuwing, “In naam van de Koningin”, de blauwe brief dus, … als je nu niet betaald komen we het halen.
Maar alles weer achter de rug en toen kwam 2017, een jaartje voor mijn part-time pensioen want mijn partner is drie jaar jonger en gezien de snelle invoering van die wetsverandering had ik net als vele Nederlanders geen mogelijkheid om hier jarenlang voor te sparen. Ik wist namelijk pas relatief kort voor mijn pensioenleeftijd dat ik in de ‘gevaren’ zone was beland. Een gevarenzone die zelf binnen de vijf jaar voor het bereiken van die pensioen leeftijd nog extra werd verlengt voor mijn partner, wat dus ook mij weer direct treft. Op 69,3 maanden mak ik dus met volpensioen.
Dit wetende werd dus elke klusje aangenomen om weer ‘wat vlees op de botten’ te verkrijgen. Maar in 2109 komt de verrekening of liever gezegd, de afrekening. Ik mag van dat opgebouwde spaarpotje van 16.000 euro dat jaar weer 12.000 euro inleveren. Ja er kan nog een pensioen reservering gemaakt worden waardoor er over dat bedrag uitgestelde belasting betaald wordt voor het lagere pensioen belasting tarief.
Maar vraag ik me nu eigenlijk af, Hoe doen de grote bedrijven dit, kunnen die geen bedrijfsreservering maken voor toekomstige investeringen. Het antwoord is natuurlijk JA. Iets kleinere bedrijven kunnen een zogenaamde kasgeld BV oprichten
https://www.daskapital.nl/4596011/uw_bv_is_oke/
Het probleem is dat je daarmee pas kan gaan starten als je al 50.000 vrij besteedbaar vermogen hebt opgebouwd om legaal de belasting te ontduiken.
Belasting Ontduiken?
Zou het niet meer als normaal zijn dat voor de kleine ZZP’er die bedrijfswagen gezien wordt als een bedrijfsmiddel waarop elk jaar een bedrag gereserveerd kan worden zonder dat er dubbele belasting geheven wordt. In mijn geval is met 335.000 op de teller waarbij in die zelfde periode ook nog eens ruwweg 100.000 km met andere wagen gereden is. Was dit niet het geval geweest dan was de bedrijfswagen beslist aan vervanging toe zijn op dit moment.
Mag ik daaraan de conclusie verbinden dat al die kleine ZZP’ers gewoon NEP ondernemers zijn. Tweederangs ondernemers, met een boekhouder die weinig of niets voor je kan doen, omdat de wet nu eenmaal jou ziet als NEP ondernemer en alle mogelijke barricades opwerpt om zelfs de ondernemersstatus voor velen ter discussie stelt.
Fiscale reserves
Nog even een ondernemers tip voor hen die in het lage btw tarief factureren:
[wp-rss-aggregator exclude=”7853,7763,7752,7725,7712″]