Kranten, de oude nieuwsbronnen
Langzaam maar zeker zien we het oude model van kranten afkalven. Ze verliezen steeds meer marktaandeel. De lezers maken de stap naar de digitale krant online lezen omdat deze dan overal, en op de tijd dat het uitkomt is te lezen. Mensen moeten vanwege de files al vaak vroeger van huis dan de krant in de bus valt. Maar eigenlijk kun je veel informatie zelf gemakkelijk verzamelen en …… lezen wat de kranten nooit publiceren!
Het echte nieuws
De hoofdreden dat kranten straks gedoemd zijn marktaandeel te verliezen is hun commerciële binding. De journalisten zijn niet altijd in staat om journalistiek te bedrijven om geen adverteerders tegen de schenen aan te schoppen. (lees je eigen salaris om zeep helpen) Er is zoveel aan de hand in de wereld op dit moment wat nooit de media haalt, waarom zou je dan nog de krant blijven lezen als je toch al op zoek bent (moet) naar het ander nieuws.
Wie gaat het locale nieuws dan doen?
Ik denk dat het gat opgevuld gaat worden door de belanghebbenden zelf. Eigenlijk is dat nu in grote lijnen ook zo al wordt het in het huidige model als het ware ‘uitbesteed’. Journalisten worden nu ook uitgenodigd om een (leuk) stukje te schrijven. Ook webbeheerders met een grote lezersschare op Internet krijgen al uitnodigingen om geïnformeerd te worden.
Google alert
Welke nieuws ben je naar op zoek? Een Google alert aanmaken met je favoriete sleutelwoorden en je krijgt het nieuws automatisch in je mailbox afgeleverd. Even de koppen lezen en doorklikken naar het artikel van je interesse.
Onze samenleving heeft geen behoefte aan nieuws maar, …
…. we hebben behoefte aan journalisten. Mensen die ouderwets speurwerk doen om een verhaal uit te diepen. Wat we nu maar al te vaak zien is een persbericht dat in alle media als doorgeefluik op de zelfde manier geserveerd wordt. Vaak zelfs zonder de verifiëren of het überhaupt wel de waarheid is. En, … heb je eenmaal ontdekt dat er regelmatig artikelen verschijnen die de waarheid verzwijgen of zelfs een dikke leugen zijn, … waarom zou je dan de rest nog geloven?
Nieuws van alledaagse mensen
Het zijn nu soms alledaagse mensen die zich vastbijten in een onderwerp omdat zij daar hun passie in gevonden hebben, omdat ze het ergens totaal mee oneens zijn die een episode of blogg starten met betere informatie dan we in een krant lezen. Mensen die verder gaan dan alleen hun website vullen met nieuws maar email acties starten om landelijk hun punt onder de aandacht te brengen. Zoals Anneke Bleeker die in een korte tijd de aandacht weet te vestigen op een gevaarlijke HPV vaccinatie campagne.
Mobiele media
Het nieuws is duidelijk in beweging en de mobiele media zoals de iPhone kunnen zelfs media als radio en TV gaan verslaan met de vele mogelijkheden die er in korte tijd zullen gaan ontstaan en … er al zijn!
Artikelen van geselecteerde alternatieve media
[wp-rss-aggregator exclude=”7853,7763,7752,7725,7712″]