Toen ik voor het eerst in Engeland kwam zo’n 40 jaar geleden was ik zeer enthousiast over de verkeersoplossingen in de U.K. Rotondes op elke mogelijke plaats, grote rotondes onder de aansluitingen van twee kruisende snelwegen en een simpele stip in een dorpje waar geen ruimte is voor een rotonde.
Verder zijn de invoegstroken in Engeland ook anders op de snelwegen. Eerst voegt de snelste baan in (inEngeland de meest rechtse, vervolgens de middelste baan en daarna het langzame verkeer op de linkse baan. Het snelle verkeer is dan al lang ingevoegd naar de snelle baan en het andere verkeer krijgt zo de ruimte om ook in te voegen.
Waarom hebben ze dat nog niet uitgevonden in Nederland dacht ik toen?
Inmiddels zijn rotondes hier ook gemeengoed al hebben we in ons land wel het specifieke probleem van veel fietsers. helaas houden sommige gemeentes er afwijkend gedachten op na over de gelijke voorrangsregels.
Een nieuw idee is te zien op deze video, ingenieus. Maar hoe lang is het nog wachten voordat de eerste toepassing hier van start gaat. Kortere wachttijden en 60 procent minder ongevallen. Benieuwd hoe het werkt? Kijk.