— Update — Video —
25-04-2019 Steve “Hounddog” — “Ik vond een rapport van een piloot en Software ingenieur die verklaart waarom de Boeing 737 Max crashte. Het vertelt ook een groter verhaal als we de weg opgaan van wetenschap en nauwgezetheid, …
De originele 737 van 50 jaar geleden was een relatief simpel vliegtuig met kleine motoren met voldoende ruimte tussen de motor en de grond. Bij de grotere Max 737 werden sterkere en daardoor grotere motoren nodig die eenvoudigweg niet voldoende speling hadden tot de grond. Gekozen werd om de motoren wat meer naar voren te hangen om ze die grondspeling te verkrijgen. Alleen geeft dat een andere reactie bij het vliegen en besturen van het vliegtuig.
Gekozen werd voor de goedkope software oplossing inplaats van terug naar de tekentafel. Het vliegtuig werd aangeprezen als zou het op dezelfde manier vliegen als de oude vertrouwde 737.
Bij de handmatige bediening van het vliegtuig bleef echter het stukje software om de vliegeigenschappen te corrigeren wel actief. Ook als de piloot uit het raam zag dat er iets verkeerd ging.
Geen uitgebreide instructie aangaande deze nieuwe software en slechts seconden in het geval iets verkeerd gaat, …
Dit zou wel eens een duur kostenplaatje kunnen worden voor Boeing of wellicht de totale ondergang, … ?