Op zaterdag 02-06-2018 publiceerde NU.nl een artikel met de kop: “’Een huis langer dan drie maanden te koop? Dan is er wat aan de hand”.
[Vanaf vandaag zijn we begonnen geen link meer te maken naar artikelen op de MSMedia vanwege de komende linktax, Lezers die graag de bron willen lezen zullen dus zelf actief op zoek moeten]
Nu staat ons huis al 12 maanden te koop dus dat maakt je nieuwsgierig naar, wat er dan aan de hand is met je huis?
Als ik dat artikel lees, geschreven vanuit het standpunt van de makelaar, dan moet ik soms wel even lachen. Potentieel kopers zouden het liefst een huis willen kopen waar niets of bijna niets aan gedaan hoeft te worden. Diezelfde makelaars gebruiken echter in hun wervingscampagnes het woord “Droomhuis”. Lachten toch dat volgens de makelaar de meerderheid allemaal een en dezelfde droom hebben.
Woningen die langer als drie maanden te koop staan zijn vaak woningen met een smetje zegt de expert (?)
Dat is wel erg kort door de bocht beste “expert”. Wat als de woning niet betaalbaar is binnen het enge “keurslijf van de starters”. Starters die niet meer het hele bedrag, plus de kosten koper plus de inrichting plus wat aanpassingen kunnen betalen.
Smetje 1: Sparen heeft niet iedereen meegekregen van de ouders bij hun opvoeding. Kijk ik even terug dan hadden wij 41 jaar geleden tweederde van de aankoopprijs plus de inrichting plus de verbouwing met z’n tweetjes bij elkaar gespaard en de hypotheek bedroeg slechts 40.000 gulden waar we echter indertijd nog gemeente garantie voor nodig hadden op een enkel inkomen van de hoofdkostwinner.
Smetje 2: Vroeger hadden veel van mijn vrienden een ambacht geleerd, dus in mijn netwerk waren wel wat vrienden te vinden die iets zelf konden en waar je niet gelijk de hoofdprijs voor hoefde te betalen.
Smetje 3: Ik ben er nu achtergekomen dat de marketing skills van de makelaar soms bedroevend laag is in de moderne tijd met het opzetten van adword campagnes op Google en het professionele omgaan met de sociale media als Facebook, Instagram etc, Voor het geval je prijsstelling net boven de starters mogelijkheden behoort zal er dus op zoek gegaan dienen te worden naar de juiste doelgroep. In ons geval energiezuinig en historische woning bijvoorbeeld. Deze combinatie is op zich al zeldzaam.
De gedachte dat elke woning instap klaar zou moeten zijn loopt nogal mank op vele punten beste “expert”. Energiebesparende maatregelen zijn niet altijd uitvoerbaar zonder een ingrijpende verbouwing, de keuken en badkamer moet niet alleen functioneel zijn maar is een mode artikel geworden en tien jaar is vaak al ouderwets. Bij de verkoop van een huis verkoop je dus de opstal en niet de snel veranderende mode.
Dan is er het begrip “kluswoning”.
Als je een paar linkse handen hebt dan betaal je inderdaad overal de hoofdprijs voor. Maar terugkijkend heb ik al heel wat klusjes geklaard die ik nog nooit tevoren in mijn leven gedaan had zoals het onderhoudt van mijn motor en auto, een muurtje metselen in de tuin. Een dakraam plaatsen, een sauna timmeren, behangen, schilderen etcetera, etcetera. Veel geld mee bespaard.
En dan nog wat beste expert, een huis is nooit helemaal af. Je krijgt over de jaren nieuwe behoeften die een aanpassing rechtvaardigen. Dus wat is er mis met een huis betrekken als alles functioneel is en wanneer je weer wat geld bij elkaar verdient hebt om dan de volgende stap te maken. De klussers zijn dan in het voordeel en kunnen een huis kopen dat normaal niet binnen de mogelijkheden past.
Als koerier en bezorger van badkamers zie ik nogal wat huizen voorbij komen dagelijks die het klussers label dragen en zelfs dan onbetaalbaar zijn in de stedelijke gebieden.
Ik proef in het artikel toch de makelaars ondertoon van snelle handel en als het wat moeilijker wordt weten wij de oplossing ook niet een, twee, drie te bieden. Ja je moet zakken in de prijs zodat de woning betaalbaar wordt voor de starters. Alsof je zomaar een jaartje of meer noeste arbeid afschrijft omdat die ander vergeten was om te sparen.
Zijn de klussers nu ineens van de aardbodem verdwenen beste “expert’? Onthoudt, handige klussers kunnen altijd een huis verkrijgen dat boven hun “stand” is en daar dan ook altijd de winst uit vandaan toveren. Over droomhuizen gesproken. Maar om die match te kunnen maken hebben we een ander soort makelaar nodig, eentje die echt de ins en outs weet van marketing, partijen bij elkaar weet te brengen via de moderne technieken van het internet en de sociale media. | Funda |