Co2 de ver van mijn bed show? Dat wordt dus de auto verkopen !! update


aanmelden via de Telegram app

Je auto waar je 5 jaar en 8 maanden in gereden hebt, zuinig want je wilt hem helemaal oprijden blijkt nu ineens geen -DONDER- meer waard te zijn. In Frankrijk heeft de staat een Co2 belasting ingevoerd, bij navraag blijkt mijn auto een Renault Master van 30-06-2014 een Co2 uitstoot te hebben van 209 gram (Euro 5 motor) en dat wordt veroordeeld met € 10.500 euro belasting op de -INVOER- van vervuilende auto’s. Duh, een Franse auto invoeren vanuit NL in het Europa waar vrije transitie van goederen en diensten gevrijwaard is volgens de hoge heren.

Zelden krijgen we een bedrijfswagen ter keuring die zo goed is bijgehouden was de reactie van de keurmeester. Ik ga nu zoek naar die zelfde speld in de hooiberg om een Renault Master terug te kopen, je weet wel met 209 gram per kilometer Co2 (zogenaamde vervuiling)

– Goed bezig de Europese Overheid en de Franse van mijnheer Macron. Gilets Jaunes paraat.

Twee-en-een-half jaar de tijd om ons vertrek naar Frankrijk goed voor te bereiden. Een notitieboekje vol geschreven met tips en adressen. Veel websites bij de favorieten gezet, een top begeleiding van de Nederlandse makelaar die ons totaal ontzorgde met het regelen van een aannemer, en het oversluiten van water en stroom plus adressen die andere zaken konden regelen. Er bleef nog een ding over, de auto overschrijven naar een Frans kenteken en verzekering.

Maar de overheid is er om de burgers voor te lichten, dus wat kan er fout gaan?

logo gedachtenvoer

Eerst 15 dagen wachten voordat we internet in huis hadden, er moest op ons adres een monteur bij komen om alles op orde te brengen. Dat ging goed, we zaten vrij dicht bij de centrale en het internet is snel. Chapeau. Snel aan de slag met de auto, contact opgenomen met het Franse bedrijf dat voorziet in de auto ‘overstap’ service. We hadden immers geen tijd te verliezen, in Nederland worden we uit de verzekering geknikkerd.

Alle documenten bij elkaar gezocht en nog maar eens het internet afstruinen naar extra informatie. Van de lokale horeca uitbater had ik vernomen dat zijn registratie 9 maanden in beslag had genomen, zijn Belgische verzekering bleef echter gewoon actief tot het moment van registratie in Frankrijk. Logisch zou je zeggen, maar de verzekering in NL denkt daar anders over.

Ik ben verplicht een verzekering af te sluiten volgens de wet, maar waar kan ik die afsluiten?

Ga je wonen in je tweede huis in Frankrijk, geen probleem. Je bent ingeschreven in Nederland, je betaald wegenbelasting en de verzekering. Je gaat emigreren en je verzekering vervalt maar de vraag is: “Waar kan ik aan de wet voldoen met mijn auto?

In Frankrijk kan ik geen auto met NL kenteken verzekeren, de expats verzekering had ook niets op dit gebied in de aanbieding.

Dat wordt dus een bedrijf inschakelen die mij tegen hogere kosten snel kan helpen de auto op Frans kenteken te zetten, … zou je denken. Van verschillende mensen had ik al tips gehad, adressen en websites om verder te komen. Maar de tijd dringt dus, …

Iemand vertelde mij van een nieuwe wet waardoor het niet altijd loont om je auto te importeren. Mijn bus, een Renault Master (2014 euro 5 motor) had 370.000 km gereden maar mijn oud collega had 550.000 km mee gedraaid zonder problemen, ik had er best zuinig meer gereden dus dat moet bij mij ook kunnen, … toch? En de overheid, die kon mij niets vertellen bij mijn zoektocht naar meer informatie, die vond ik uiteindelijk op een privé website Petit Barzun.

“Helaas is het voor oude auto’s nauwelijks meer lonend om die in Frankrijk te importeren. In Frankrijk hoef je geen wegenbelasting te betalen. Als een auto van eigenaar veranderd, dan moet je hem opnieuw op kenteken zetten. Daar betaal je een bedrag voor afhankelijk van het fiscale vermogen van de auto. Sinds 2018 komt daar een malus bij afhankelijk van de Co2 uitstoot”.

Die Co2 uitstoot kwam voor mijn auto ergens tussen de 165 en 171 gram uit per kilometer.

117 gram komt op een bijtelling van 35 euro – 130 gram op 140 euro, allemaal nog te overzien denk je dan, maar wacht we zijn er nog niet. 144 gram, we komen al in de buurt en kost aan bijtelling ineens 1.050 euro — 150 gram al 1.613 euro 165 gram tot mijn ontsteltenis 3.853 en 171 gram 5.113 euro.

Zie de Co2 tabel:
https://petitbarzun.nl/franskenteken/

En dat allemaal voor het Co2 sprookje wat niet bestaat

Dat zet een aardige streep door mijn plannen financieel, dank-je-wel overheid voor de deskundige voorlichting en het verspreiden van dikke leugens. Merci beaucoup, of zou er ergens nog een sluiproute zijn?

En wacht tot er andere ‘wegen’ gevonden zijn om elke automobilist deze milieu maatregelen te presenteren. En dat Europa van samenwerken , dat wordt uiteindelijk toch niets zo blijkt wel weer. Alleen als het uitkomt, ik zeg Nexit !!

Nu ik weet wat ik moet zoeken krijg ik dat ook wel gevonden: “impôt co2 importation voitures france“. Bij de vertaling kom ik nog een andere: zorgwekkende zin tegen: “Jaarlijkse belasting op de meest vervuilende voertuigen”. Geen wonder dat er elke week al sinds november 2018 Gilets Jaunes in de straten van Frankrijk protesteren. De belastingen op auto’s maakt dat de werkman straks niet meer met de auto naar het werk kan. Zo trekt dus het platte land verder leeg. Onderdeel van agenda 21/30 of zoiets?

Elke week zondag dotcom.radio …. verbindt de aanknopingspunten

Nu je toch hier bent, …

… Wil ik een kleine gunst aan je vragen. Regering denktanks werken samen met Facebook, Google, YouTube, Twitter en anderen om onafhankelijk denken en kritiek op overheden en grote bedrijven te censureren, en het resultaat is catastrofaal voor de onafhankelijke media. In 2019 zijn de teugels weer dramatisch verder aangehaald. ‘JIJ“, … bent dus nog de enige die websites als deze onder de aandacht kan brengen van nieuwe lezers.

– Henk