Waarom Warren Buffett denkt dat de meeste kranten ‘gezien’ zijn


Bron artikel ZeroHedge: Why Warren Buffett Thinks Most Newspapers Are “Toast”
Door: Tyler Durden

kraak de krantenkoppen

Vergeef het Orakel van Omaha om hier meer als Kapitein Duidelijkheid (Captain Obvious) te klinken, maar lezers zullen niet verrast zijn om te horen dat de tachtigjarige miljardair investeerder niet de meest rooskleurige vooruitzichten heeft voor de lankmoedige krantenindustrie.

Buffett, die via zijn Berkshire Hathaway BH Media-dochter een echt gedrukte media-imperium bezit, zei tijdens een interview met Yahoo Finance (die de livestream van Berkshire’s jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 4 mei zal leiden) dinsdag heeft vrijgegeven dat de krantenindustrie ” toast is” en dat de meeste papieren (inclusief vermoedelijk de 30 dagbladen en 47 weekbladen die eigendom zijn van BH) binnenkort zullen ophouden te bestaan omdat ze meer vitale reclame-inkomsten verliezen aan internet-grootmachten zoals Google en Facebook.

Gelukkig voor Berkshire, zal de terugval van de industrie weinig invloed hebben op zijn bedrijfsresultaat, omdat BH zijn kranten tegen een “redelijke” prijs kochten, zei Buffett.

Zoals Buffett het ziet, is het probleem met proberen over te schakelen naar een op abonnementen gebaseerd model tweeledig: consumenten zochten ooit naar gedrukte kranten, niet alleen voor de nieuwsinhoud, maar ook voor de advertenties. De advertenties bevatten belangrijke informatie over werkgelegenheid en huisvesting, terwijl supermarkten in de loop van de week lieten zien welke producten er speciaal waren. Die functionaliteit is grotendeels ondergebracht bij Craigslist.

“Het verontrust de mensen in de newsroom om op die manier te praten, maar de advertenties waren de belangrijkste redactionele inhoud vanuit het standpunt van de lezer,” zei Buffett.

Tussen 2006 en 2016 was de advertentie-inkomsten van de krantenindustrie gedaald tot bijna een derde van wat het ooit was, met kranten die 18 miljard dollar aan advertentie-inkomsten opleverden, vergeleken met $ 49 miljard tien jaar eerder.

Tegenwoordig maken consumenten niet veel gebruik van lokale kranten omdat ze hun nationale politieke nieuws en hun nationale sportnieuws online krijgen. Wat er overblijft, het lokale nieuws, is gewoon niet overtuigend genoeg om een ​​abonnement voor velen te rechtvaardigen.

Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen. De New York Times, de Washington Post en de Wall Street Journal zullen overleven dankzij hun nationale bekendheid en een succesvolle overgang naar digitaal.

Maar voor de meeste middelgrote regionale kranten is hun lot al verzegeld.

Waar moeten we in de toekomst de kachel mee aanmaken ?