Gaat de radio populariteit voor een deel verschuiven naar de lokale omroepen?


Verschuift de radio deels naar de lokale omroep?

henk mutsaers

Lokale radio is altijd al populair

Het moge een feit zijn dat radio luisteren nog steeds zeer populair is al zien we ook steeds meer mensen ondanks een puike stereo installatie in de auto met de bekende oordopjes in de voorkeur geven aan hun eigen persoonlijke hitmix. De reden dat velen echter blijven kiezen voor het medium radio is de mix van muziek, nieuws, het krantenoverzicht, de weer en verkeersinformatie en een brokje entertainment.

lokale radio

Er gaat de komende jaren een verschuiving komen naar de richting van de lokale omroep.

Daar zitten immers eveneens goede deejays die in de avonduren en het weekend gestalte geven aan hun hobby, radio maken!

Het fenomeen deejays is in de Nederlandse horeca ontstaan aan het einde van de zestiger jaren toen live bands meer en meer concurrentie ondervonden van de platendraaiers. Deejays waren immens populair op de zeezenders en al snel werden de vele kroegen en opkomende discotheken bevolkt door deejays die een ieder met een hun stijl en karakter een eigen stempel drukten op de betreffende horeca gelegenheid. Het betekende eveneens hert einde van de jukebox in de kroegen.

Naarmate de jaren vorderden waren het vele van deze disc jockey’s die hun weg vonden naar de lokale omroepen in het land. Een eenvoudig rekensommetje laat nu zien dat deze eerste generatie DJ’s nu de pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken en hun hobby kunnen gaan verplaatsen van de minder beluisterde avonduren naar de daguren waarbij duidelijk is dat vooral de vroege ochtend veruit favoriet is bij de luisteraars.

Gaan de nu landelijk populaire programma’s er een grote concurrent bij krijgen?

radio maken bij de lokale omroepIk denk het wel, de toevoeging van: wat speelt er in mijn eigen regio, wat is het lokale nieuws, de muziek van de populatie lokale artiesten, dat zijn allemaal ingrediënten waar de landelijke radio nooit aan kan voldoen. Tel daarbij op dat landelijk de muziek op de radio meer en meer een commerciële eenheidsworst is geworden waar weinig of geen ruimte is voor muzikale uitstapjes en het Nederlands repertoire en je kunt je wellicht voorstellen dat de grote jongens voor een uitdaging staan hun marktaandeel te bewaken!

Bovendien …
… is er nog een andere zaak die meespeelt bij de landelijke media. Meer en meer mensen worden zich bewust dat het nieuws dat de landelijke media hun lezers, kijkers en luisterpubliek voorschotelen op vele fronten gekleurd is. Meer en meer mensen ervaren dat de waarheid onder druk staat of het licht wordt geschenen op andere zaken zodat de andere belangrijke zaken in het duister blijven voor veel mensen. Het moge duidelijk zijn dat de landelijke zenders onder druk staan van de grote adverteerders, wederom een schone kans voor de lokale omroepen om zich te onderscheiden. En, wat is nu eigenlijk een lokale omroep, als je met de een stream en podcast de gehele wereld kan bereiken via de radio, de huiscomputer, de Ipad en mobiele telefoon.

Hoe gaan bedrijven hun doelgroep bereiken?
Het verbaast me meer en meer hoeveel mensen er in de vroege ochtend onderweg zijn naar hun werk Dat betekent dus dat geen van allen de kans heeft gekregen om de krant te lezen, als men die uberhaubt nog wel heeft! De plaatselijke krant wordt slechts gelezen als ik weet dat er iets in moet staan wat mijn persoonlijke belangstelling heeft. Google adwords in een mooi alternatief voor bedrijven mits er niet teveel adverteerders zijn in dezelfde doelgroep want dan komt je advertentie niet eens op de pagina eerste pagina tevoorschijn. Bovendien vereist de keuze van keywoorden best een hoop kennis. Datzelfde is eveneens het geval bij de persoonlijke website. De meeste bedrijven hebben totaal geen kennis of tijd om te investeren in zoekmachine optimalisatie! (Maar ik heb mijn website laten bouwen door een proffecioneel bedrijf. Helaas doet zo’n bedrijf daar weinig of niets aan. Als ze de kennis al hebben is dit namelijk veel te veel werk.) Een goed beluistert lokaal radio programma op de daguren kan hier de sleutel zijn, maar zijn de ondernemers zich dat al bewust?

Duidelijk is dat het krantenabonement al jaren op zijn retour is al zitten we in Nederland nog goed in vergelijking mat andere Europese landen, een trent? De totale oplage cijfers in Nederland (cijfers 2013 HOI) op totaal 3.039.093 abonnees!

– Henk Mutsaers [SLOG radio]

dagbladen oplage Europa per land


Lokale radioreclame is wellicht nieuw voor u en uw bedrijf. 90% van de ondernemers die zijn eigen commercial op de radio hoort is zo enthousiast dat hij deze vaker inzet om meer consumenten te bereiken. Een mix van print en radio reclame biedt u 20% meer klanten. U communiceert met uw commercial 1 op 1 met uw doelgroep in de auto, op het werk of thuis. 30 seconden blijven langer hangen dan ??n advertentie.
Meer info op: LocaleRadioReclame


Bij de vereniging OLON zijn vrijwel alle publieke lokale media-instellingen aangesloten. Dat zijn ongeveer 280 omroepen, ?waar meer dan 500 betaalde krachten en 20.000 vrijwilligers werken. Samen maken we 45.000 uur radio en 5.000 uur televisie per week en onderhouden ruim 276 websites.