NewsGuard lanceert Oorlog tegen Alternatieve Media via ingebouwde browser app


Bron artikel: NewsGuard Launches War on Alternative Media 
Door: Whitney Webb

15-01-2018 – update 31-01-2018 Kort na de social-media “zuivering” van onafhankelijke mediasites en -pagina’s afgelopen oktober, werd een top neoconservatieve insider – Jamie Fly – betrapt en beweerde dat de massale verwijdering van anti-establishment en anti-oorlogspagina’s op Facebook en Twitter “gewoon het begin “van een gezamenlijke inspanning van de Amerikaanse regering en machtige bedrijven om online afwijkende meningen in de Verenigde Staten en daarbuiten tot zwijgen te brengen.

Hoewel een paar, relatief saaie maanden in het online nieuwsgebied zijn gekomen en gegaan sinds Fly deze onheilspellende waarschuwing maakte, lijkt het erop dat de neoconservatieven en andere standaarddragers van het militair-industriële complex en de Amerikaanse oligarchie nu klaar zijn om hun nieuwste een digitaal offensief tegen onafhankelijke media die wangedrag willen blootleggen in zowel de private als de publieke sector.

Aangezien MintPress News hoofdredacteur Mnar Muhawesh onlangs schreef, werd MintPress op de hoogte gebracht dat het werd beoordeeld door een organisatie genaamd NewsGuard Technologies, die zichzelf beschreef als MintPress als een “nieuws beoordeling bureau” en vroeg Muhawesh commentaar te geven op een reeks beschuldigingen, waarvan er verschillende flagrant onjuist waren. Uit nader onderzoek van deze organisatie blijkt echter dat het wordt gefinancierd door en diep verbonden is met de Amerikaanse overheid, neoconservatieven en machtige geldbelangen, die allemaal sinds de verkiezingen van 2016 overuren hebben gemaakt om dissidenten tegen Amerikaanse voor altijd-oorlogen en door het bedrijfsleven geleide oligarchie.

Nog verontrustender is dat NewsGuard – vanwege zijn diepe connecties met de overheid en Silicon Valley – lobbyt om zijn ranglijsten van nieuwssites standaard te laten installeren op computers in openbare bibliotheken, scholen en universiteiten in de Verenigde Staten en op alle smartphones en computers die worden verkocht in de Verenigde Staten.

Met andere woorden, naarmate het project van NewsGuard vordert, wordt het binnenkort bijna onmogelijk om de door deze door neocon goedgekeurde nieuwssystemen voor de nieuwssite te vermijden op elk technologisch apparaat dat in de Verenigde Staten wordt verkocht. Erger nog, als de inspanningen om afwijkende meningen in de VS tegen te houden succesvol zijn, belooft NewsGuard dat de volgende stap zal zijn om het systeem wereldwijd te gebruiken.

Rood licht, groen licht. . .

NewsGuard heeft de laatste tijd veel aandacht gekregen in de reguliere media, het was het onderwerp van een hele reeks artikelen in de Washington Post, de Hill, de Boston Globe, Politico, Bloomberg, Wired en vele anderen in de afgelopen paar maanden. Deze artikelen verbeelden NewsGuard als het gebruik van “old-school journalistiek” om “nepnieuws” te bestrijden door te vertrouwen op negen criteria die naar verluidt bedoeld waren om het kaf van het koren te scheiden als het gaat om online nieuws.

NewsGuard scheidt sites die het waardig acht en sites die het onbetrouwbaar acht door een kleurcodering te gebruiken – groen, geel of rood – en meer gedetailleerde ‘voedingsetiketten’ met betrekking tot de geloofwaardigheid van een site of het ontbreken daarvan. Rankings worden gemaakt door het team van ‘getrainde analisten’ van NewsGuard. Het kleurcodesysteem kan sommige lezers herinneren aan het kleurgecodeerde waarschuwingssysteem voor dreigingen op terreurniveau dat is gemaakt na 9/11, waardoor het de moeite waard is te vermelden dat Tom Ridge, de voormalige secretaris van Homeland Security die toeziet op de implementatie van dat systeem onder George W. Bush, aanwezig is bij de adviesraad van NewsGuard.

Naarmate NewsGuard een nieuwe beoordeling van een site uitbrengt, wordt die beoordeling automatisch verspreid naar alle computers waarop de browser invoeg toepassing voor nieuwsclassificatie is geïnstalleerd. Die plug-in is momenteel gratis beschikbaar voor de meest gebruikte internetbrowsers. NewsGuard brengt de browserplug-in rechtstreeks in de handel in bibliotheken, scholen en internetgebruikers.

Volgens zijn website heeft NewsGuard meer dan 2000 nieuws- en informatiesites beoordeeld. Het bedrijf is echter van plan zijn rangschikkingsinspanningen veel verder te nemen door uiteindelijk de “7.500 meest gelezen nieuws- en informatiewebsites in de VS te herzien – ongeveer 98 procent van het nieuws en informatie die mensen online lezen en delen” in het Engels in de Verenigde Staten.

Een recente Gallup-studie, die werd ondersteund en gefinancierd door NewsGuard, evenals de Knight Foundation (zelf een belangrijke belegger in NewsGuard), verklaarde dat een groene beoordeling de kans vergroot dat gebruikers content delen en lezen, terwijl een rode beoordeling die kans heeft verkleind. Met name bleek dat 63 procent minder kans had om nieuwsverhalen van websites met een rood cijfer te delen, en 56 procent zou eerder nieuws delen van websites met een groen cijfer, hoewel het feit dat NewsGuard en een van zijn beste investeerders de enquête financierde maakt het noodzakelijk om deze bevindingen met een korrel zout te nemen.

Sommige van de rankings die NewsGuard zelf heeft gepubliceerd, tonen echter aan dat het duidelijk ongeïnteresseerd is in het bestrijden van ‘verkeerde informatie’. Hoe anders het feit kan verklaren dat de Washington Post en CNN beiden hoge scores hebben gekregen, hoewel beiden verhalen hebben geschreven of verklaringen hebben afgelegd die later bewezen hebben volledig vals te zijn? Zo claimde CNN in 2016 ten onrechte dat het illegaal was voor Amerikanen om WikiLeaks-releases te lezen en illegaal samenspande met de DNC om presidentiële debat vragen te maken.

Daarnaast publiceerde CNN in 2017 een nep verhaal dat een Russische bank die verbonden was met een goede bondgenoot van president Donald Trump onder onderzoek van de Senaat stond. Datzelfde jaar werd CNN gedwongen om een rapport in te trekken dat de Trump-campagne al vroeg was getipt over WikiLeaks-documenten die schadelijk waren voor Hillary Clinton, toen later bleek dat de waarschuwing betrekking had op materiaal dat al openbaar beschikbaar was.

De Washington Post, wiens belangenconflict van 600 miljoen met de CIA onopgemerkt blijft door NewsGuard, publiceerde ook valse verhalen sinds de verkiezingen van 2016, waaronder een artikel dat ten onrechte beweerde dat “Russische hackers” op het elektriciteitsnet van Vermont hadden binnen gedrongen. Later bleek dat het raster zelf nooit werd geschonden en dat de “hack” slechts een geïsoleerde laptop was met een klein malware probleem. Toch zijn dergelijke daden van journalistieke wanpraktijken blijkbaar weinig relevant voor Newsguard wanneer degenen die dergelijke daden plegen grote corporate media zijn.

Verder geeft NewsGuard een hoge rating aan Voice of America, de door de Amerikaanse overheid gefinancierde media-outlet, hoewel de voormalige waarnemend adjunct-directeur zei dat de outlet “pluis journalistiek” produceert en ondanks het feit dat het onlangs werd hervormd om “nieuws te verschaffen dat ondersteunt onze [US] nationale veiligheidsdoelstellingen. “RT krijgt echter een lage” rode “rating voor financiering door de Russische regering en voor” twijfels opwekken over andere landen en hun instellingen “(dwz inclusief kritiek op de instellingen en overheden van de VS en zijn bondgenoten).

Het gesprek veilig houden voor de corporatocratie

NewsGuard beschrijft zichzelf als een organisatie die zich inzet voor “het herstellen van vertrouwen en verantwoordelijkheid” en het gebruik van “journalistiek om valse nieuwsberichten, desinformatie en desinformatie te bestrijden.” Hoewel het herhaaldelijk beweert op zijn website dat zijn werknemers “geen politieke speerpunten hebben om te malen” en “diep in de omgang” over de cruciale rol van betrouwbare journalistiek in de democratie, “een korte blik op zijn mede-oprichters, topfinanciers en adviesraad maken duidelijk dat NewsGuard is gericht op het ter verantwoording roepen van stemmen die de machtigen – in zowel de overheid als de private sector – behouden.

NewsGuard is de nieuwste onderneming die het resultaat is van de samenwerking tussen Steven Brill en Louis Gordon Crovitz, die momenteel als co-CEO’s van de groep fungeren. Brill is een lange tijd journalist – gepubliceerd in TIME en The New Yorker, onder anderen – die onlangs het Yale Journalism Initiative heeft opgericht, dat Yale-studenten wil aanmoedigen die “een bijdrage willen leveren aan de democratie in de Verenigde Staten en de rest van de wereld” om journalisten te worden bij Amerikaanse top- en internationale mediaorganisaties. Hij werkte eerst samen met Crovitz in 2009 om Journalism Online te creëren, dat de online aanwezigheid van de beste Amerikaanse kranten en andere uitgevers winstgevend wilde maken, en was ook de CEO van het bedrijf dat samenwerkte met de TSA om “geregistreerde” reizigers de mogelijkheid om sneller te bewegen door beveiliging van de luchthaven – voor een prijs, natuurlijk.

Terwijl het verleden van Brill op zichzelf geen rode vlag opheft, is Crovitz – zijn partner in het oprichten van Journalism Online, Press + en nu NewsGuard – de laatste persoon die men zou verwachten te vinden bij het promoten van elke legitieme poging om “het vertrouwen en de verantwoordingsplicht te herstellen” in de journalistiek. In de vroege jaren 1980. Crovitz bekleedde een aantal functies bij Dow Jones en bij de Wall Street Journal, en werd uiteindelijk executive vice-president van de voormalige en de uitgever van de laatste voordat beide in 2007 werden verkocht aan Rupert Murdoch’s News Corp. Hij is ook een bestuurslid van Business Insider, die de afgelopen jaren meer dan $ 30 miljoen heeft ontvangen van Jeff Bezos, eigenaar van de Washington Post.

Naast lid te zijn van de Council on Foreign Relations, noteert Crovitz trots in zijn bio, beschikbaar op de website van NewsGuard, dat hij een “redacteur is geweest of een bijdrage leverde aan boeken gepubliceerd door het American Enterprise Institute and Heritage Foundation.” Hoewel veel MintPress lezers zijn waarschijnlijk bekend met deze twee instellingen, voor degenen die dat niet zijn, is het de moeite waard erop te wijzen dat het American Enterprise Institute (AEI) een van de meest invloedrijke neoconservatieve denktanks in het land is en zijn ‘geleerden’, directeuren en fellows inclusief neoconservatieve figuren zoals Paul Wolfowitz, Richard Perle, John Bolton en Frederick Kagan.

Tijdens de regering van George W. Bush was AEI behulpzaam bij het bevorderen van de invasie en de daaropvolgende bezetting van Irak en heeft sindsdien gepleit voor militaristische oplossingen voor doelstellingen van het buitenlands beleid van de VS en de uitbreiding van het Amerikaanse militaire imperium evenals de “War on Terror. “Tijdens de Bush-jaren was AEI ook nauw betrokken bij de inmiddels ter ziele gegane en controversiële neoconservatieve organisatie die bekend staat als het Project voor een Nieuwe Amerikaanse Eeuw (PNAC), dat vier jaar vóór 9/11 presciently een” nieuwe Pearl Harbor “opriep zoals nodig om steun te verzamelen achter Amerikaans militair avonturisme.

De Heritage Foundation ondersteunde, net als AEI, de oorlog in Irak en drong aan op uitbreiding van de War on Terror en de Amerikaanse raketafweer en het militaire imperium. Haar zakelijke donoren hebben in de loop van de jaren onder andere Procter & Gamble, Chase Manhattan Bank, Dow Chemical en Exxon Mobil onder meer opgenomen.

De associaties van Crovitz met AEI en de Heritage Foundation, evenals zijn banden met Wall Street en de hogere regionen van de bedrijfsmedia, zijn voldoende om een denkend persoon zijn belofte te laten zijn om een rechtvaardige waakhond van ‘legitieme journalistiek’ te zijn. ontelbare connecties met neoconservatieven en krachtige monied interest, Crovitz is herhaaldelijk beschuldigd van het invoegen van verkeerde informatie in zijn Wall Street Journal-columns, met groepen zoals de Electronic Frontier Foundation die hem beschuldigden van ‘herhaaldelijk zijn feiten verkeerd’ over NSA-surveillance en andere kwesties. Sommige van de flagrante leugens die in het werk van Crovitz zijn verschenen, zijn nooit gecorrigeerd, zelfs niet wanneer zijn eigen bronnen hem opriepen tot verkeerde informatie.

Waarom mensen een keuze geven?

Terwijl zelfs een snelle blik op zijn adviesraad alleen voldoende zou zijn voor veel Amerikanen om te weigeren om de browser extensie van NewsGuard op hun apparaten te installeren, is het gevaar van NewsGuard het feit dat het ijverig werkt om de adoptie van zijn app onvrijwillig te maken. Als vrijwillige goedkeuring van de app van NewsGuard het geval zou zijn, zou er waarschijnlijk weinig reden tot bezorgdheid zijn, aangezien de website amper meer dan 300 bezoeken per maand trekt en het volgen van sociale media relatief klein is, met iets meer dan 2.000 volgers op Twitter en amper 500 Facebook-likes op het moment van publicatie van dit artikel.

Ter illustratie van zijn ‘slip-it-under-the-radar’-strategie, is NewsGuard rechtstreeks naar de deelstaatregeringen gegaan om zijn browserextensie op openbare bibliotheeksystemen van de hele staat te zetten, ook al suggereert de website dat individuele openbare bibliotheken van harte welkom zijn om de extensie te installeren als ze dus verkiezen. De eerste staat die NewsGuard op al zijn openbare bibliotheek computers in zijn 51 filialen installeerde, was de staat Hawaï – die de vorige maand als eerste samenwerkte met het nieuws initiatieven initiatief NewsGuard.

Sindsdien heeft Microsoft de NewsGuard-app nu toegevoegd als een ingebouwde functie van Microsoft Edge, de browser voor iOS- en Android-mobiele apparaten, en zal daar waarschijnlijk niet stoppen. Inderdaad, zoals een recent rapport in het voordeel van de samenwerking van Microsoft met Newsguard opmerkte, “we zouden kunnen hopen dat deze nieuwe samenwerking Microsoft in staat zal stellen om ook NewsGuard to Edge op Windows 10 [besturingssysteem voor computers] toe te voegen.”

Noot: voor verdere info over de financiële banden met NewsGuard lees verder bij de bron. Merk op dat dit hele plan op losse schroeven staat als Trump de Deep State tijdig weet te ontmantelen anders komen alle maar dan ook alle alternatieve websites in de gevarenzone. De techniek is er al, de implementatie is een peuleschil die in no-time doorgevoerd kan worden. – HM

Update 31-01-2019 Bron: MindPress News

BRUSSEL – De neoconservatief-gesteunde nieuwsclassificatie upstart “Newsguard” lobbyt nu bij de Europese Unie om “geforceerde invoering” van grote in de VS gevestigde technologiebedrijven – waaronder Facebook, Google en Twitter – om zijn controversiële ratingsysteem te integreren in ’s werelds meest populaire sociale mediaplatforms en zoekmachines, volgens een recente verklaring van mede-CEO Steven Brill van Newsguard tijdens een dinsdag-evenement over “het tegengaan van online desinformatie” dat door de EU in Brussel wordt georganiseerd.

Brill heeft tijdens zijn toespraak in Brussel ook aangekondigd dat Newsguard tegen april volledig operationeel zal zijn in vier EU-landen – VK, Italië, Frankrijk en Duitsland en hoopt samen te werken met door de EU en door de EU gefinancierde fact-checking organisaties om De winst en invloed van Newsguard, evenals de waarschijnlijkheid van de acceptatie door grote technologiebedrijven. Veel van die bedrijven hebben blijkbaar koudwatervrees gekregen nadat bezorgdheid was geuit over de browserplug-in van Newsguard waar ze locatie- en browsegeschiedenisinformatie over haar gebruikers verzamelden, een praktijk die werd ontdekt door onafhankelijke tech-experts die de code achter de plug-in onderzochten. Deze niet-openbaar gemaakte verzameling gebruikersinformatie werd door Newsguard publiekelijk geweigerd ondanks dat deze duidelijk in de code van de plug-in zelf zat.


De belangrijkste EU verkiezingen ooit, maar dan hebben we wel goed geïnformeerde stemmers nodig. Stemmers die zelfstandig kunnen denken, die dat vermogen nog niet verloren zijn. Stemmers die alle feiten kennen. Stemmers die donders goed beseffen dat de reguliere media door hun ontwerp, door hun bestaansrecht  met handen en voeten gebonden zijn aan nep nieuws.  >> De wereld is 17 november begonnen aan een ontwakingstraject met de “Jilets Jaunes revolution” in Frankrijk, meer en meer landen volgen. Stem bewust in Mei >> #StemZeWeg

Machthebbers geven NOOIT vrijwillig hun macht op. Geef jij ze nog steeds een vrijbrief, … om hun macht over JOU uit te oefenen? We zien de wereld steeds meer en meer in verzet komen, en dat werd hoog en hoog tijd. De citroen is leeg geperst, toekijken vanaf de zijlijn is geen optie meer. Het symbool voor dit verzet zijn de gele hesjes geworden en Frankrijk, … neem je verantwoording.

Gerelateerde onderwerpen