Goede / slechte beslissingen


pagina verhuist van uitdaging.net
artikel van voor 2012

Mensen die positieve aanmoedigingen geven en opbouwende kritiek kunnen hun adem weleens verspillen volgens het laatste onderzoek van een psychologisch expert van de Queen Mary Universiteit in Londen.

De studie, die werd gepubliceerd in ‘Frontiers in Neuroscience’, vond dat wanneer mensen ofwel positieve ofwel negatieve terugkoppeling kregen over hun prestaties bij het nemen van complexe beslissingen, het hun besluitvormingsproces bemoeilijkte.

Auteur van de studie Dr. Magda Osman’s licht toe: “De aard van de taak die mensen hadden om te presteren was moeilijk en veeleisend. Dus, als mensen positieve of negatieve feedback ontvangen, worden ze overladen met teveel informatie die hen afleidt van het nemen van een goede beslissing.”

“Wij ondervonden dat de prestaties van de mensen slechter werden als ze de betekenis moesten uitzoeken van de gegeven feedback terwijl ze tevens de hoofdtaak uitvoerden. De rol van feedback wordt overschat. Mensen denken dat elke vorm van feedback zal leiden tot betere prestaties bij veel taken en hoe vaker deze gegeven wordt des te beter de prestatie zal worden.”

“Echter, wat we in de eerste plaats in beschouwing moeten nemen is, hoe complex de taak is, omdat dit bepaalt hoeveel feedback precies de besluitvorming zal verhinderen in plaats van vereenvoudigen.”

De studie omvatte ongeveer 100 mensen die te taak kregen om te bepalen de beste gezondheidconditie te kiezen voor een baby, hetgeen liet zien dat feedback een negatieve rol kan spelen in bepaalde complexe besluitvormingsprocessen.

Maar Dr. Osman zei dat deze bevindingen kunnen worden toegepast op een variëteit van andere complexe situaties. “De introductie van slimme energiemeters in huizen om je hoeveelheid energiegebruik te controleren lijkt een goed ‘groen’ idee om je te helpen minder energie te verbruiken. Maar de complexiteit van de hoeveelheid informatie die mensen ontvangen zal hen niet noodzakelijkerwijs helpen hun energieverbruik te verminderen” zei ze.

“Als de energiemeter blijft veranderen en mensen niet in staat zijn om te volgen welke apparaten erop aangesloten zijn, hoe zouden ze dan kunnen leren hoe ze hun energieverbruik kunnen verlagen?”

“Mensen worden al gebombardeerd met een hoge mate van complexe informatie met de toepassing van nieuwe technologie in ons leven en de toenemende afhankelijkheid van informatie en de vele apps die ze tot hun beschikking hebben.”

De overvloed aan informatie eist zijn tol bij het vermogen om goede keuzes te maken bij moeilijke beslissingsprocessen. Dr. Osman waarschuwt de mensen in managementsposities dat zij zich bewust moeten zijn van het type feedback dat ze verstrekken aan hun personeel.

“We hebben aangetoond dat feedback echt niet helpt bij het maken van complexe beslissingen. Mensen in leidinggevende posities moeten hun personeel meer tijd geven om dingen te kunnen analyseren en in detail evalueren bij het omgaan van moeilijke situaties, zodat ze kunnen komen tot oplossingen zonder enige afleiding om het beste uit hen te krijgen.”

Dr. Osman voegde eraan toe het niet eens te zijn met de bevindingen van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, die schrijft in zijn populaire boek “Thinking, Fast and Slow” dat feedback goed is. Ze staat ook op gespannen voet met de auteurs Richard Thaler en Cass Sunstein wiens boek “Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness” (Verbeter Beslissingen over gezondheid, rijkdom en geluk) tot beste boek werd gekozen door het tijdschrift de “Economist”.

“Mijn werk toont aan dat feedback alleen niet genoeg is om succes te garanderen bij beslissingen nemen. Ik zal wel niet populair zijn bij het onderzoek naar de rol van feedback bij complexe beslissingen nemen, maar ik hoop dat mensen wel twee keer gaan nadenken of ze potentieel mensen verhinderen goede prestaties te leveren door de feedback die zij verschaffen”, zei ze.

Vertaling Henk Mutsaers
Bron artikel: Before It’s News

lezers promoten je website
Bedankt voor het promoten van de website