Facebook Fake News Filter, het regent al klachten want …

facebook fake news filter Facebook Fake News Filter, het regent al klachten want …

Was het Facebook Fake [Nep] Nieuws Filter niet in de eerste plaats bedoeld om de vele alternatieve websites en bloggers de wind uit de zeilen te nemen omdat met name de sociale deel functie een doorn in het oog was van de traditionele media? Het Facebook fake news filter is al even werkzaam in de VS en met de verkiezingen in Frankrijk en later Duitsland ook met name in deze landen versneld ingevoerd. lees verder

facebook fake news filter

Het Facebook Fake News Filter, ….

… blijkt echter in de praktijk een ongewenst neven effect te hebben. Een recent bericht van de Chicago Tribune, een krant die zich rekent tot de legitieme nieuws distributeurs, melde een dalende lijn bezoekers sinds het filter werkzaam is bij Facebook. Deze zelfde berichten verschenen al snel daarna van andere “gerenommeerde” nieuws verspreiders.

media vertoningen na invoering Facebook fake news filter

Aysha Khan, de sociale media editor bij de Boston Globe: “We moeten toegeven dat de ironie van Facebook’s ‘fake news’ kruistocht op zijn minst humoristisch is”.

Een quote van Info wars: “Terug in december schreven we over de inspanningen van Facebook om de verspreiding van ‘nep nieuws’ in de sociale media te bestrijden met de invoering van een filter om de ‘nep’-inhoud te signaleren, zodat gebruikers niet de moeite zouden hoeven te doen om het nieuws Kritisch te analyseren op zichzelf. Zoals we destijds opmerkten, was het een genieplan, behalve voor een klein probleem: wie bepaalt wat wordt beschouwd als ‘nep nieuws’ en hoe precies trekken ze die conclusies?

infowars tweet fake news

Paul Joseph Watson; “Je oogst wat je zaait”

Zoals ik al schreef in het artikel van zondag 23-04-17: De media zijn een verlengde van het onderwijssysteem: Onthouden zonder na te denken en gehoorzamen zonder vragen te stellen!

facebook is killing trafic

Met zowel de artikelen op gedachtenvoer en de wekelijkse uitzendingen van dotcom.radio [podcast] maken we geen gebruik meer van verspreiding via Facebook sinds 2014 en sinds een half jaar zijn ook de sociale media buttons van beide sites verwijderd. Delen via Facebook hebben we zelfs ontmoedigd in de dotcom radio uitzendingen. Waarom? Om de mensen tegen zichzelf te beschermen. Er wordt immers van een ieder een gedachten profiel gemaakt. Dat is de reden want ik kon in mijn statistieken zien dat eenderde van mijn bezoekers de Facebook robot was die een ieder natrok.

Verleden week had ik nog een Facebook topper met de beide artikelen over vaccineren. “Hoe worden vaccinaties gemaakt”, scoorde op een enkele dag 4.400 bezoekers. Ter vergelijking, de beste dag was mijn live blog tijdens de [valse vlag] aanslag in Brussel die ruim 6.000 bezoekers scoorde. Deze pagina werd toen bijna elk uur bijgewerkt.

In beide gevallen waren het de Facebook gebruikers die deze berichten deelden niet aangemoedigd via de site.

– Henk Mutsaers

Gerelateerde onderwerpen